Pandemia w sposób znaczący wpłynęła nie tylko na wybory rynkowe klientów, ale również na cały sektor przemysłu spożywczego. Nie tylko na jego produkcję, dostępność surowców, zyski czy obroty, ale także na nowości sprowadzane na rynek. W większości przypadków proces tworzenia nowego produktu zaczyna się przynajmniej rok wcześniej, tak więc nowe produkty to pomysły z czasów przed pandemicznych. Niemniej jednak warto o nich napisać, gdyż w większości przypadków są innowacyjne i wpisują się w nową rzeczywistość realizując potrzeby klientów i rynku.
Najważniejsze trendy na rynku spożywczym 2021
Oto najważniejsze trendy związane z przemysłem spożywczym i NPD (New Product Development) za portalem www.foodbev.com, „The World of Food Ingredients”, Mintel, Innova Market które w istotny sposób wpłyną na światową branżę napojową w 2020/2021 r.
Clean Label, czyli „czysta etykieta”.
Jednym z najważniejszych mega trendów, który opanował bez mała całą branżę spożywczą, jest tzw. clean label trend – trend czystej etykiety. Duża część producentów, w odpowiedzi na zbyt małą świadomość konsumentów i ich obawy związane z długa listą dodatków do żywności z symbolem E, zaczęła gruntowne porządki i usuwa z produktów „zbędne” dodatki tworząc produkty o krótkiej i przejrzystej liście składników. Ekstrakty zaczęły dziś zastępować aromaty, nawet te najbardziej naturalne, przez co np. wanilia osiągnęła zawrotne ceny. Ekstrakty botaniczne to dziś trend najbardziej na czasie, wpisujący się doskonale w światowy trend „czystej etykiety”. Na światowych rynkach pojawiają się coraz częściej produkty, głównie napoje bezalkoholowe czy alkoholowe, których unikalny smak jest oparty o ekstrakty roślinne i botaniczne. Jednym z wiodących producentów ekstraktów roślinnych i botanicznych jest francuska, rodzinna firma Fontarome z siedzibą pod Paryżem, której dystrybutorem na terenie Polski jest Laboratorium Smaku & Zapachu. Producent oferuje nie tylko ekstrakty ziół i przypraw, ale również owoców cytrusowych czy kwiatów, a dystrybutor w kraju pomaga w opracowaniu receptur nowych produktów.
Ekstrakty roślinne.
Według Innova Market Insights liczba produktów spożywczych z dodatkiem ekstraktów roślinnych rosła w tempie 8% rocznie w latach 2014-2018. Istotny, bo aż 22%, wzrost CAGR odnotowano w kategorii napojów alkoholowych z dodatkiem ekstraktów roślinnych, co świadczy o bardzo dużej innowacyjności w tej kategorii.
Ekstrakty z konopii – CBD
Ekstrakty roślinne nie tylko poprawiają smak napojów, ale często mają właściwości lecznicze. Ekstrakty z konopi czy CBD (kannabidiolu) to jedne z najbardziej znaczących i innowacyjnych dodatków do żywności.
Firma Calm Drinks zadebiutował w maju swoim multiwitaminowym napojem zawierającym CBD, w odpowiedzi na zapotrzebowania klientów skoncentrowanych na swoim zdrowiu wywołanym epidemią Covid-19 na świecie. Napój, który został opracowany w celu wzmocnienia odporności, jest również wzbogacony 14 witaminami i minerałami oraz zawiera 10 mg CBD.
Londyńska firma Trip rozszerzyła portfolio swoich produktów o napój z dodatkiem ekstraktu CBD o smaku cytrynowo bazyliowym zawierającym 15 mg CBD, bez dodatku cukru, bez glutenu. Dotychczas firma dostarczała swoim klientom napoje o smaku kwiatu czarnego bzu z miętą, brzoskwini z imbirem. Wszystkie napoje firmy Trip zawierają ponadto wyciąg z żeńszenia oraz l-teaninę i rumianek.
W miarę trwania pandemii Covid-19 oczekuje się, że produkty wielofunkcyjne zwiększą możliwości rynkowe napojów w 2021 roku.
Pełną treść artykułu mojego autorstwa znajdziecie Państwo poniżej w pliku PDF. Oryginalnie artykuł ukazał się w czasopiśmie „Przemysł Spożywczy”.
0 komentarzy